Er Wel Zijn tijdens de coronacrisis

Om me heen hoorde ik al van verschillende kanten: er zijn op dit moment veel mensen die wat willen doen voor een ander, maar waar zijn de mensen die hulp nodig hebben? En wat kunnen we voor ze doen? Boodschappen halen? De meeste mensen blijken daar hun eigen oplossing voor te hebben. 


‘Wat hebben mensen nodig?’ vroegen ze zich af bij Stichting Welzijn Lochem (SWL). Daarom pakten ze de telefoon. Met de hulp van 35 vrijwilligers, belden ze in één weekend bijna duizend mensen. Sonja Peterse, coördinator van de vrijwilligerscentrale: “En dat werd gewaardeerd. Mensen vinden het fijn dat ze gebeld worden en met veel van hen gaat het gelukkig goed. Maar er blijken ook vragen te zijn. De meeste vragen gaan over ‘sociaal contact’: 250 mensen laten weten dat ze het fijn vinden om vaker gebeld te worden. Voor een praatje of vinger aan de pols. Deze mensen zijn al gekoppeld aan een vrijwilliger. Ruim 150 mensen hebben wat ‘zwaardere’ vragen. Deze vragen worden opgepakt door professionals, zoals een ouderenadviseur of mantelzorgconsulent.” 

 De volgende stap die Sonja organiseert is contact opnemen met de vrijwilligersorganisaties. “We vragen ze wat we voor hen kunnen betekenen,” licht Sonja toe, “en zo pikken we signalen op uit de samenleving.” 


Er Wel Zijn, ook in deze tijd. Dat is het motto.  


DJ voor jongeren 

Jongerenwerker Jaap van Drunen vertelt dat SWL ook bij jongeren kiest voor een persoonlijke aanpak: “We bellen ze gewoon op en vragen hoe het met ze gaat. Of ze het thuis volhouden en hoe het met school gaat. In het begin vinden ze dat raar, maar uiteindelijk vinden ze het vooral fijn dat iemand vraagt hoe het met hen gaat. En we kunnen ze helpen met praktische oplossingen. Hebben ze geen werkende laptop? Dan koppelen we ze aan de gemeente die daar regelingen voor heeft.”  

Daarnaast sluiten de jongerenwerkers aan bij de belevingswereld van jongeren. Ontmoetingen vinden plaats via de app Houseparty. Daar worden allerlei spelletjes georganiseerd en draaide bijvoorbeeld ook een avond een dj live zijn plaatjes.  


Slim contact houden 

Een ander voorbeeld. Thuiscoaches gaan, net als altijd, naar mensen toe. Maar ze bellen niet aan, ze kloppen op het raam en bellen dan. Zo zien coach en cliënt elkaar toch. 

Nog een klein voorbeeld: bij verzorgingshuizen staan zwaaihandjes. Met krijt getekend op de stoep. Als je dat ziet, dan weet je dat je mag zwaaien. En ja, er wordt teruggezwaaid. Zo voelen mensen zich net wat minder alleen. 


Er is een verbindende website: www.coronahulplochem.nl. Hier wordt informatie gedeeld en kun je je melden als vrijwilliger of met een vraag. Opvallend is dat ook veel jonge mensen zich aanmelden, ze willen wat betekenen voor een ander. Iedereen die zich aanmeldt als vrijwilliger wordt gebeld. Sonja: “Ik vind het belangrijk dat we mensen die willen helpen, laten weten dat we daar blij mee zijn en wat het vervolg is.” 


Als ik tegen Sonja zeg dat ik onder de indruk ben van haar pro-actieve aanpak, vertelt ze dat deze manier van werken goed bij SWL past. De manier waarop SWL naar welzijn is gaan kijken, geeft medewerkers, ook in deze verwarrende crisis, structuur en richting.  

Daar wil ik graag meer van weten en dus bel ik Bram Buiting, directeur van SWL. 


Nutteloos afwachten is geen optie 

Bram Buiting: “De coronacrisis vraagt ongekende flexibiliteit van iedereen. Zo ook van het welzijnswerk. Dachten we gisteren nog dat we wisten wat we de komende tijd zouden gaan doen, vandaag is dat alweer anders. Maar we hebben geen keus: het is bijstellen en Er Wel Zijn voor de mensen die het nu nodig hebben of nutteloos wachten tot Corona voorbij is.”  

Dachten we gisteren nog dat we wisten wat we de komende tijd zouden gaan doen, vandaag is dat alweer anders. Maar we hebben geen keus: het is bijstellen en Er Wel Zijn voor de mensen die het nu nodig hebben of nutteloos wachten tot Corona voorbij is.

De woorden Er Wel Zijn staan voor de nieuwe visie en aanpak die Bram Buiting ontwikkelde: integraal en proactief. Zie de cliënt, zijn netwerk en de hulpvragen die daaruit voortkomen. Kijk vérder dan naar het hier en nu: wat zorgde ervoor dat de hulpvraag ontstond ? En, nog belangrijker, welke toekomstige problematiek kunnen hulpverlener en cliënt samen voorkomen? 


De volgende stap voorspellen en voorkomen 

Klinkt het theoretisch? Toch kan elke hulpverlener en organisatie er vandaag mee starten. Bram: “Het draait erom dat je op een nieuwe manier naar je eigen werk gaat kijken. Hoe kun jij in je hulpverlening aan een cliënt de specialist zijn die je bent en tegelijkertijd breder kijken? De leidende vraag is: wat en wie heb je je nodig om toekomstige problemen bij je cliënt te voorkomen? We proberen te voorspellen wat een volgend probleem kan zijn, zodat we dit kunnen voorkomen en er geen domino-effect ontstaat. Onze taak als welzijnswerk is ervoor te zorgen dat er ondanks corona geen sociale crisis ontstaat.”

0 keer bekeken

CONTACT

vraag@leefbaarheidgld.nl

© 2020 Leefbaarheidsalliantie Gelderland I Privacyverklaring

logo-leefbaarheidsalliantie.png
  • White Houzz Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • Spotify
  • White YouTube Icon